Kauneus ja Terveys

Hyvää kannattaa odottaa! Ajatukset ja teot vaikuttavat siihen, millainen tulevaisuudesta muotoutuu: ”Mielikuvat eivät välttämättä ole totta eivätkä ne aina toteudu”

Hyvää kannattaa odottaa! Ajatukset ja teot vaikuttavat siihen, millainen tulevaisuudesta muotoutuu: ”Mielikuvat eivät välttämättä ole totta eivätkä ne aina toteudu”
Opi taidot, joilla tulevaisuus voi olla enemmän omissa käsissäsi kuin uskotkaan. Asiantuntijat kertovat, miten voit kehittää tulevaisuustaitojasi ja miksi se kannattaa.
Teksti |
Kuvat |
Julkaistu: 4.3.2022

Monet arkiset tavat ovat pohjimmiltaan varautumista tulevaan: Hampaat pestään, jotta ne pysyvät terveinä. Ruokakaupassa käydään, jotta kaapissa on syötävää, kun nälkä iskee. Isossa mittakaavassa visioidaan esimerkiksi perhe- elämää, uraa tai vanhuutta.

Ennakointi kuuluu ihmisluonteeseen, ja siksi kaikki mullistukset ravistavat perusturvallisuuden tunnetta. Ne rikkovat illuusion siitä, että elämä etenee suunnitellusti.

Mullistuksen hetkellä on hyötyä siitä, että tulevaisuutta osaa käsitellä, sanoo tulevaisuudentutkija Otto Tähkäpää. Hän työskentelee tulevaisuusasiantuntijana Lasten ja nuorten säätiössä ja kehittää tulevaisuustaitojen opetusmenetelmiä.

– Tulevaisuuden käsitteleminen tarkoittaa sitä, että osaa ajatella ja käyttää tulevaisuutta nykyhetkessä, Tähkäpää sanoo.

Tulevaisuudentutkimuksessa puhutaan tulevaisuustaidoista. Kyse on kyvystä nähdä tulevia mahdollisuuksia, tarkastella kriittisesti tulevaisuuteen liittyviä oletuksia ja ymmärtää, miten ne vaikuttavat nykyhetkeen.

Ilmastonmuutoksen tapaiset laajat yhteiskunnalliset murrokset voivat aiheuttaa ahdistusta ja näköalattomuutta. Tulevaisuustaitojen opettelu voi lievittää niitä. Taidoista on apua myös silloin, kun henkilökohtaisessa elämässä kuohuu.

Tulevaisuustaidot kehittävät resilienssiä eli henkistä kestävyyttä muutostilanteissa. Silloin pystyy entistä paremmin sietämään epävarmuutta, käsittelemään vaihtoehtoja, päästämään irti vanhasta ja oppimaan uutta.

Lue, miten vahvistat näitä taitoja käytännössä.

1. Tunnista pelot ja rajaa ääretön

Eletty elämä voi rajoittaa suhtautumista tulevaan.

– Menneisyys vaikuttaa, millaiset näkymät tulevasta on, tai voiko sitä ajatella ollenkaan, sanoo psykoterapeutti Sanna Nojonen Väestöliiton terapiapalveluista.

Jos esimerkiksi oma terveys tai rahatilanne huolettaa, tyypillistä on torjua pelko. Se estää toimimasta. Nojosen mukaan on jo hyvä alku, jos pelon pystyy myöntämään.

Tunteen nimeäminen auttaa tuomaan siihen etäisyyttä. Sen jälkeen tunteen kanssa voi totutella olemaan.

– Itselleen voi sanoa, että minua pelottaa, mutta se ei tarkoita, että asiat menisivät huonosti. En voi tietää, miten käy. Voin yrittää, Nojonen sanoo.

Aiemmat vastoinkäymiset voivat tehdä tulevaisuuden suunnittelusta vaikeaa. Jos on uskonut ja pettynyt, voi olla vaikea yrittää uudelleen. Kuitenkin tulevaisuus tulee joka tapauksessa. Jos et uskalla tavoitella haluamiasi asioita, voit saada jotain aivan muuta, muistuttavat Nojonen ja Tähkäpää.

Juuri tässä on yksi tulevaisuusajattelun kulmakivistä: tulevaisuutta ei ole, vaan se tehdään. Ajatukset ja teot vaikuttavat siihen, millainen jatkosta muovautuu.

Jos haet työtä, voit saada sen. Jos et hae, tilanne pysyy ainakin toistaiseksi nykyisellään. Miten se vaikuttaa jatkossa taitoihisi, työmotivaatioosi tai urakehitykseesi?

Joskus sekin voi ahdistaa, että tulevaisuus vaikuttaa niin äärettömältä ja sen ajattelu liian vaikealta, sanoo Tähkäpää. Siihen auttaa, kun tulevaisuuden palastelee.

Katsotko vuoden vai kymmenen vuoden päähän? Kiinnitätkö huomiota koko lähisuvun arkeen vai esimerkiksi vain omaan ammatilliseen kehitykseesi? Näin ääretön tulevaisuus saa rajat, joiden sisällä voi olla helpompi tarkastella vaihtoehtoja.

Tulevaisuutta ei ole, vaan se tehdään. Ajatukset ja teot vaikuttavat siihen, millainen jatkosta muotoutuu.

2. Opettele katsomaan toisin

Ajatukset tulevasta muokkaavat tulevaa, koska ne vaikuttavat siihen, millaisia valintoja tekee. Siksi on hyvä pysähtyä miettimään, mitä itse asiassa ajattelet, kun ajattelet tulevaisuutta. Tähkäpää kehottaa listaamaan asioita, joita pitää tulevaisuudessa todennäköisinä tai toivottavina.

Voit myös pohtia, mitkä asiat herättävät innostusta, pelkoa tai ahdistusta. Mieti myös sitä, miksi ajattelet näistä niin kuin ajattelet. Voitko haastaa ajatuksiasi?

Ajatusten taustalla on usein paljon tiedostamattomia oletuksia. Joitain asioita pitää itsestäänselvyyksinä ja sillä tavalla voi sulkea itseltään huomaamattaan pois mieluisiakin vaihtoehtoja. Näitäkin mielikuvia voi ohjata pelko, Nojonen huomauttaa.

– Mielikuvat eivät välttämättä ole totta eivätkä ne aina toteudu.

Vaihtoehtoisia tulevaisuuksia on aina useita, Tähkäpää korostaa. Tässä on tulevaisuusajattelun ydin.

Voit saada työpaikan, jota haet, mutta et välttämättä. Kun tarkastelet eri muuttujien kautta tulevaisuutta, se saa erilaisia suuntia. Ehkä et saakaan uutta työtä mutta pääset koulutukseen, joka avaa uusia mahdollisuuksia.

Erilaisten tulevaisuuksien huomioiminen suojaa mullistusten hetkellä.

Jos esimerkiksi suunnitelmissa on rennot eläkevuodet puolison kanssa, mutta tämä sairastuukin, voi tuntua, että menee pohja alta.

– Jos on lukkiutunut tiettyyn tulevaisuudenkuvaan, tekee itsestään haavoittuvan, Tähkäpää sanoo.

3. Näe iso kuva ja itsesi siinä

Kun pohdit vaikka työmahdollisuuksiasi, kysy, mikä on mahdollista. Moni näkee vain sen, mitä ympärillä on nyt.

Nykyiset tittelit ja työtavat saattavat rajoittaa omaa ajattelua. Kuitenkin työ ja maailma muuttuvat.

Siksi kannattaa pohtia, mikä työssä on itselle tärkeää. Millaisia taitoja haluat kehittää ja millaisia arvoja edistää? Ja sitten: millaisia erilaisia mahdollisuuksia näiden tavoittamiseksi pystyt keksimään?

Henkilökohtaiseen tulevaisuuteen vaikuttaa aina myös muun maailman muutos, Tähkäpää muistuttaa.

– Ilmastonmuutos ja digitalisaatio näkyvät keskiverto­ihmisen elämässä koko ajan, vaikka niitä ei arjessa välttämättä ajattele.

Pohdi siis, miten globaalit muutokset kuten ilmasto­kriisi, väestön ikääntyminen tai digitalisaatio vaikuttavat suunnitelmiisi. Entä paikalliset trendit kuten muuttoliike: miten ne näkyvät vaikka siinä, miten haluat elää?

Kannattaa miettiä myös epämiellyttäviä tulevaisuuksia, jotta niiden toteutumista voi pyrkiä estämään.

4. Varaudu siihen, että muutut

Aina tulee tilanteita, joihin ei voi itse vaikuttaa. Jos huolet pyörivät mielessä, Nojonen suosittelee kirjaamaan ne ylös ja varaamaan päivästä puolen tunnin huolihetken. Muina aikoina itseään voi muistuttaa palaamaan murheisiin huolihetkenä. Myös keskustelu läheisten kanssa voi tuoda uusia näkökulmia ja helpottaa oloa.

– Ahdistuneena mieli tuottaa tietynlaisia mielikuvia. Ne voivat olla erilaisia parempana päivänä.

Kun vaihtoehtoisia tulevaisuuksia osaa hahmottaa, niitä voi myös hyödyntää. Mieti ensin, mitkä vaihtoehdoista ovat toivottavia. Sitten voit pyrkiä aktiivisesti toimimaan niin, että ne voivat toteutua, Tähkäpää kannustaa.

Parhaimmillaan visiot tulevasta auttavat tekemään valintoja nykyhetkessä. Miten toimit nyt, että toivotut ovet pysyvät auki jatkossakin? Millaisiin asioihin kannattaa keskittyä, mitä ehkä taas välttää?

– Myös epämiellyttäviä tulevaisuuksia kannattaa miettiä, jotta voi varautua niihin ja pyrkiä estämään niiden toteutumista. Pelkästään pessimististen tulevaisuuskuvien vangiksi ei kuitenkaan saa jäädä.

Kriisejä ei voi jatkossakaan välttää. Vaikka kuinka ennakoisit, tulevaisuus on aina epävarma. Maailma muuttuu, ja myös siksi, että itsekin muuttuu, Tähkäpää sanoo.

Siksi käsityksiä itsestään kannattaa myös kyseenalaistaa ja keskittyä siihen, mikä itseä kiinnostaa ja missä on hyvä.

– On hyvä olla avoin eri reiteille. Jos suuntaa joutuu muuttamaan, pääsee helpommalla, jos on etukäteen pitänyt mielen avoimena vaihtoehdoille.

Kommentoi +