
Suomalainen kosmetiikka on viime vuosina puhjennut kukkaan. Kirjaimellisesti, sillä valtaosa uusista, kotimaisista sarjoista on sertifioitua luonnonkosmetiikkaa.
Niiden laatu kestää kriittisenkin tarkastelun: raaka-aineita, koostumusta, ekologisuutta ja pakkauksia myöten. Hyvä niin, sillä harva jaksaa pidemmän päälle suosia suomalaista, jos se ei tunnu miellyttävältä tai anna tuloksia.
Suomalaiset ovat erityisen hyviä tekemään ihonhoitotuotteita marjoista ja riittävän vaaleita meikkivoidesävyjä. Kotimaisissa sarjoissa osataan huomioida myös herkän ihon tarpeet.
Lue lisää suomalaisista kosmetiikkayrittäjistä:
Anni Linnavirta: "Jos se auttoi minua, se auttaa muitakin"
Kirsi Kaukonen: "Iho ansaitsee kunnollista ravintoa"
Edem Agbekey-Taylor: "Teen ihmisistä onnellisempia"
Vienti vetää nyt marjoja
Suomalaisissa tuotteissa on potentiaalia myös kansainvälisille markkinoille. Puhdas luonto ja ravinteikkaat marjat kiinnostavat maailmalla.
Osa sarjoista on luotu suoraan vientiin, eikä sitä hävetä kertoa. Sellainen on muun muassa vuonna 2018 perustettu, seinäjokinen Henua Organics. Brändin laadukkailla tuotteilla on ylelliset koostumukset ja pakkaukset sekä korkeat hinnat – ja tavoitteena maailmanvalloitus.
Kosmetiikan saaminen kauppoihin ulkomailla on kovaa työtä, mutta siinä voi onnistua. Esimerkiksi Anne Kukkohovin Supermood -sarjaa myydään nyt myös Yhdysvalloissa, jota pidetään vaikeana vientimarkkinana kosmetiikalle. Suomessa perustettu Lumene hakee tällä erää menestystä myös muista Pohjoismaista sekä Kiinasta ja Britanniasta.
Toisaalta digitalisaatio on tuonut laajat valikoimat kotisohville ympäri maailman. Monella kotimaisella sarjalla on erinomaisen toimiva verkkokauppa. Suomalaisista 40 prosenttia ostaa ainakin osan kosmetiikasta netistä.
Kasvonaamioista tuli hitti
Keskiverto suomalaisnainen käyttää kosmetiikkaan noin 170 euroa vuodessa. Summa on vuodelta 2018 ja hienoisessa kasvussa. Vuonna 2016 vastaava luku oli 160 euroa.
Erityisesti ihonhoitotuotteiden myynti kasvaa. Suomalaiset ostavat yhä enemmän varsinkin kasvonaamioita. Päivittäiskaupoissa niiden myynti kasvoi viime vuonna peräti 49 prosenttia. Myös aurinkosuojatuotteita myytiin lähes 40 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Suomalaiset ovat myös kokeilunhaluisia. Olemme innostuneempia uutuustuotteista kuin muut pohjoismaalaiset.
Herkkähipiäisen kansan asialla
Moni suomalainen on tai kokee olevansa herkkäihoinen, joten kysyntää on. Osa sarjoista on saanut alkunsa perustajiensa iho-ongelmista. Se tuo uskottavuutta.
Kosmetiikalla voi ottaa kantaa, muuttaa asenteita ja kulutustottumuksia. Suomalainen Laponie of Scandinavia -sarja markkinoi vain muutamia raaka-aineita sisältäviä tuotteitaan termillä no-nonsense skincare. Sen voi kääntää ei höpö höpö -ihonhoidoksi. Yhä useampi haluaa tietää, mitä laittaa iholleen.
Kestävän kehityksen ilosanomaa maailmalle vie suomalainen Sulapac, joka onnistui siinä, mitä moni on turhaan yrittänyt. Yritys kehitti puukuidusta biohajoavan kosmetiikkarasian, mikä on iso harppaus kohti muovin vähentämistä. Rasiaa käyttävät esimerkiksi Atopik, Choice Finland, Ekopharma, Murumuru ja Niki Newd. Chanelkin on kiinnostunut.
Löydä oma Suomi-sarjasi
Esimerkiksi nämä kosmetiikkasarjat on kehitetty Suomessa. Moni niistä on luonnonkosmetiikkaa.
- Aamumaa
- Abies Organics
- Anumati Naturals4. Choice Finland
- Davvi
- Dermosil
- Ecoil
- Fiini Naturally
- Flow Cosmetics
- Frantsila
- Globe Hope by Mia Höytö
- Havu Cosmetics
- Herbina
- Hetkinen
- Ilona Luonkos
- Impola
- Inari Arctic Beauty
- Kolme Cosmetics
- Lily Alexandra
- Lumene
- Luonteva
- LV
- Marasbe Beauty
- Mayn25. Mellis Finland
- Okabo Organics
- Ole hyvä
- Olivia Klein
- Puro Concept
- Saaren taika
- Senja Cosmetics
- Snowanna
- Valkoinen lanka
- XZ
- YA Naturae
Lähteet: Nielsen kuluttajapaneeli, Teknokemian yhdistys ja kosmetiikkasarjat.
Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehden numerossa 8-9/2019.