
10 teatteriesitystä, jotka kannattaa käydä katsomassa tänä keväänä
Eevan toimituspäällikkö ja innokas teatterissa kävijä Annaleena Jalava valitsi 10 teatteriesitystä, jotka kannattaa käydä katsomassa tänä keväänä. Loistavia esityksiä näkee Helsingissä, Espoossa, Lahdessa, Tampereella ja Turussa.
1. Niskavuoren Heta

Ohjaaja Mikko Roiha tunnetaan erinomaisena klassikoiden modernisoijana. Lahden kaupunginteatteriin ohjaamassaan Niskavuoren Hetassa hän jälleen onnistuu nappiin. Pinnalta kovan, sisältä rikkinäisen Hetan roolin näyttelee Annukka Blomberg sellaisella vimmalla, että katsoja tuntee hänen tunteensa kehossaan saakka.
Roihan tulkinta on tekstille uskollinen mutta samalla raikkaasti uudistunut. Erityisen nerokas ratkaisu on vaihtaa Siipirikon, Hetan aviomiehen lempeiden tunteiden kohteen, sukupuoli näyttämölle. Miesten välinen toteutumaton rakkaustarina näyttää niskavuorelaisuuden ankaran hengen ilman, että sitä tarvitsisi erikseen selittää.
Näytökset Lahden kaupunginteatterissa nyt.
2. Macbeth

”Aikamme huutaa johtajia, jotka ovat valmiit sivuuttamaan perustuslait ja vaarantamaan demokratian. En voi olla ajattelematta Venäjää ja Putinia, joka Macbethin lailla tapattaa vastustajiaan”, näytelmän Turun kaupunginteatterille ohjannut Kari Heiskanen sanoo Eevan tulevassa haastattelussa.
Shakespearen ikiklassikko kuvaa aikaamme liiankin osuvasti, ja siksi odotan siltä suuria – varsinkin, kun pääroolissa on Eero Aho, jonka edellisen Turun-vierailun tulkinta Don Juanista oli ikimuistoinen.
Ensi-ilta Turun kaupunginteatterissa 31.1.
3. Uusi Eden

Viime vuosien paras näkemäni teatteriesitys on ollut Juho Mantereen versio Tuntemattomasta sotilaasta. Siksi aion katsoa jatkossa kaiken, mitä Mantere ohjaa. Lisäksi Uusi Eden -näytelmän tyylilaji karnevalistinen musikaalikomedia on sopivasti sekä lupaava että epäilyttävä. Sellaisista ristiriidoista syntyvät yleensä parhaat esitykset.
Näytelmässä seikkaillaan ydinsodan jälkeisessä maailmassa, ja rooleissa ovat muun muassa Turun kaupunginteatterin Cabaret-musikaalissa hurmannut Miiko Toiviainen sekä Putouksestakin tuttu Ushma Olava.
Ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterissa 5.2.
4. Aina joku eksyy

Reko Lundánin kirjoittama Aina joku eksyy on yksi niistä näytelmistä, joiden takia rakastuin teatteriin. Näin sen KOM-teatterissa 90-luvulla Lundánin itsensä ohjaamana. Aikuiset sisarukset kokoontuvat sairauskohtauksen saaneen vanhan äitinsä sairasvuoteen ääreen ja käyvät äidin kanssa läpi perhehistoriaansa. Ihmiskuvaus, perheen suhdesolmut ja lakoninen huumori vetosivat minuun.
Uuden polven teatterintekijä Jaakko Kiljunen on nyt ottanut perhetarinan käsittelyynsä ja siirtänyt sen osin nykyaikaan, mikä tavoittanee uuden katsojapolven.
Ensi-ilta Tampereen teatterissa 5.2.
5. Sinun, Margot

Meri Valkaman upea menestysromaani Sinun, Margot kuuluu niihin romaaneihin, jotka alusta saakka näin mielessäni muissakin esitysmuodoissa. Ilahduin, kun kuulin Helsingin kaupunginteatterin näytelmäversiosta.
Tarinassa DDR:ssa kasvanut Vilja palaa isänsä kuoleman jälkeen lapsuudenmaisemiinsa etsimään totuutta isänsä menneisyydestä. Viljan roolissa on lahjakas Satu Tuuli Karhu, jota olen ihaillut muun muassa Mädät omenat -tv-sarjassa ja Q-teatterin Uuteen nousuun -näytelmässä.
Ennen esitystä suosittelen perehtymään Eevan kirjaklubin jaksoon, jossa Meri puhuu Margotin synnystä ja kirjailijantyöstään.
Ensi-ilta Helsingin kaupunginteatterissa 6.2.
6. Oppitunteja eläville

Kun näytelmän ohjaa muun muassa Noitavaino- ja Jäähyväiset kahvihuoneelle -ohjauksistaan tunnettu Akse Pettersen ja yhdessä päärooleista on Queen of Fucking Everything -sarjan Sporana tunnettu Joonas Heikkinen, voiko lopputulos olla mitään muuta kuin mahtava? Ainakin valmistaudun nauramaan sydämeni pohjasta, välillä kyynelten läpi.
Tarinakin kuulostaa sopivan absurdilta: ollaan 1970-luvulla perustetussa salaisessa tutkimuslaitoksessa, joka valmistelee ihmisiä tulevaisuuteen.
Sporasta puheenollen: jos haluat testata, kuka Queen of Fucking Everything -sarjan hahmoista olet, tee testi täällä.
Ensi-ilta Kansallisteatterissa 12.2.
7. Rikos ja rangaistus

Rakastan klassikoiden pölyttämistä, ja nyt sellaista todella on luvassa.
Eevan kolumnistinakin tuttu Hannu-Pekka Björkman palaa teatterin lavalle Q-teatterin Dostojevski-tulkinnassa, jonka nuoren polven ohjaaja Esa-Matti Smolander tuo nykyhetkeen ja Helsinkiin.
Björkmanin lisäksi lavalla ovat Lotta Kaihua, Elena Leeve ja Miro Lopperi, joista viimeksi mainittu muistetaan muun muassa Munkkivuori- ja Queen of Fucking Everything -tv-sarjoista.
Ensi-ilta Q-teatterissa Helsingissä 19.2.
8. Luodut katseet

Olen laatinut itselleni yksinkertaisen teatterinystävän muistisäännön: jos esitys on Teatteri Takomossa, mene katsomaan se. Harvoin edes tiedän Takomon näytelmien sisällöstä mitään kovin tarkkaa ennen lipun hankintaa, mutta istuinpaikkoja ja näytöksiä on vähän, joten liput kannattaa hankkia nopeasti.
Pieni helsinkiläisteatteri ei ole pettänyt minua kertaakaan: esitykset ovat tinkimättömiä, kekseliäitä ja yleensä hieman aikaansa edellä ja silti ajassa.
Nyt Takomossa nähdään teatterin taiteellisen johtajan Ami Karvosen kirjoittama ja ohjaama Luodut katseet, joka kertoo vääristyneestä valtasuhteesta. Valmistaudun vaikuttumaan.
Ensi-ilta Teatteri Takomossa Helsingissä 28.2.
9. Pyörre

Ruotsin menestyneimpiin kirjailijoihin kuuluvan Sara Stridbergin huima, julma ja koskettava romaani Rakkauden Antarktis kuuluu viime vuosien suuriin lukuelämyksiini. Palaan siihen aina, kun haluan vaikuttua kerronnasta. Romaaniin perustuvan Pyörre-näytelmän pääroolissa on monilahjakas Fanni Noroila, jonka puheet identiteetistä tekivät minuun vaikutuksen tässä jutussa.
Teoksen teema, kuvaus väkivaltaisesti kuolleen naisen kuolemasta ja elämästä, ei ole kevyt, mutta tavattoman tärkeä se on.
Ensi-ilta Koko-teatterissa Helsingissä 7.3.
10. Dark Noon

Espoon teatteri on profiloitunut hienosti kansainvälisellä ohjelmistolla, ja nykyään siellä vieraillessaan yllättyy joka kerta perin pohjin hyvällä tavalla.
Dark Noonia olen odottanut malttamattomasti siitä saakka, kun sain kuulla sen tulevan Suomeen. Kyseessä on vuonna 2019 ensi-iltansa saanut eteläafrikkalainen näytelmä, joka on kiertänyt vuosia Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Näytelmä käsittelee pakolaiskriisiä aivan uudella tavalla. Esitys kertoo ajasta, jolloin eurooppalaiset niin sanotusti valloittivat Amerikan eikä käsittelytapa ole ihannoiva.
Ensi-ilta Espoon teatterissa 27.3.
Editoitu 31.1.2025 kello 14.23: korjattu Aina joku eksyy -näytelmän kuvassa olleen näyttelijan nimi Ilona Karppeliniksi.