Kauneus ja Terveys

Stressaatko helposti? Näin se vaikuttaa ihoosi

Stressaatko helposti? Näin se vaikuttaa ihoosi
Kuormittava elämäntilanne vaikuttaa ihoon yllättävän monella tavalla. Katso, millaisilla tuotteilla stressi-ihoa kannattaa hoitaa.
Teksti |
Kuvat |
,
Julkaistu: 15.1.2019

Samea ja kuiva iho, tummat varjot silmien alla ja finnejä siellä täällä. Stressihormoni auttaa ihmistä skarppaamaan vaativissa tilanteissa, mutta ulkonäölle se aiheuttaa lähinnä haittaa. Miten kuormittava elämäntilanne vaikuttaa ihoon? Mistä kaikesta kortisolia voi syyttää?

Stressi on iholle hormonimyrsky. Stressaantunut keho alkaa erittää stressihormoni kortisolia. Se kuivattaa ihoa ja nostaa verensokeria, mikä taas voi tuhota ihon kimmoisana pitävää kollageenia.

Stressi lisää myös mieshormonien, kuten testosteronin tuotantoa. Se kiihdyttää talineritystä, mikä aiheuttaa monelle näppyjä ja jopa aknea.

Jännittävissä tilanteissa iholle voi tulla myös punaisia läikkiä. Ne nousevat etenkin poskille, kaulalle ja dekolteelle. Lehahtelu johtuu kortisolista ja adrenaliinista. Puna laskee yleensä itsestään, kun jännitys laukeaa.

Krooninen stressi heikentää vastustuskykyä pikkuhiljaa. Lisäksi se nakertaa ihon luontaista suojamekanismia. Kun immuunipuolustus järkkyy, infektiot tarttuvat herkemmin ja haavat paranevat hitaammin. Iho ei kykene ylläpitämään luontaista kosteustasapainoaan.

Kova stressi voi johtaa atooppisen ihottuman tai psoriasiksen puhkeamiseen, jos siihen on perinnöllinen alttius. Jos potee jo valmiiksi ihosairautta, kuormittava tilanne voi pahentaa sitä. Stressi voi laukaista uinuvan rosacean eli ruusufinnin tai tulehduttaa atooppisen ihon.

Stressi kiihdyttää Ihon ikääntymistä – etenkin, jos se jatkuu pitkään. Tutkimuksissa on todettu, että kroonisesti stressaantuneella ihmisellä on lyhentyneet telomeerit. Telomeereilla tarkoitetaan DNA-rihmaston päässä olevia rakenteita. Niiden lyheneminen on yhdistetty ihon ennen aikaiseen ikääntymiseen.

Osa ihmisistä reagoi stressiin niin, että se jää päälle. Siksi heidän telomeerinsa lyhenevät todennäköisemmin ja iho vanhenee etuajassa.

Jatkuva huoli voi rypistää myös toisella tavalla. Tiedostamaton kasvojen lihasten jännittäminen tai otsan rypistäminen tuo kasvoille ryppyjä.

Kuormittavissa tilanteissa moni syö tavallista epäterveellisemmin ja nukkuu huonommin.

Esimerkiksi runsas sokerin syönti rapistaa kollageenia, joka pitää ihon kimmoisana. Kahvin ahkera kittaus kiihdyttää stressihormoni kortisolin tuotantoa entisestään.

Heikko uni voi häiritä kasvuhormonin tuotantoa, joka on tärkeää ihon uudistumiselle. Lisäksi väsymys tummentaa silmänaluset ja vie hehkun iholta.

Naisten iho kärsii stressistä erityisesti. Tanskalaistutkimuksen mukaan naisten kortisolitaso laskee työpäivän jälkeen hitaammin kuin miesten, vasta iltamyöhällä.

Stressin runtelemaa ihoa voi syyttää jopa ongelmista parinvalinnassa! Suomalaisen väitöskirjan mukaan sekä miehet että naiset pitävät vastakkaisen sukupuolen edustajaa vähemmän viehättävänä, jos tämän stressi hormonitaso on korkea.

Stressiä on kaikilla, joten väliä on myös sillä, miten siihen asennoituu. Myönteinen suhtautuminen elämään suojaa myös stressiltä ja edistää sen laantumista stressireaktion jälkeen.

Kokeile näitä

Hoida stressi-ihoa kuten stressaantunutta mieltä: lepää, liiku ja syö terveellisesti. Kosmetiikka tuo ensiapua.

Hedelmähapot

Sameutta torjuu Oriflamen rakeeton Novage Skin Renewing -happokuorinta. 24 e.

C-vitamiini

Kasvoja kirkastaa ja finnejä torjuu Korresin Wild Rose 15 % Vitamin C -seerumi. 62 e.

Hyaluronihappo

Ihon kosteustasapainoa parantaa Vichyn Aqualia Thermal Gel Cream -voide. 28 e.

Manteliöljy

Ihoa rauhoittaa ja ravitsee Santén hajusteeton Anti-Stress-kasvonaamio. 2,58 e.

Jadekivi

Tummia silmänalusia voi vaalentaa rentouttava kasvohieronta. Guasha-kivi 15 e, Pur.
Kommentoi +