
Behmin ja Sannin promootiopäällikkö Noora Kärki haluaa tsempata muita naisia: ”Naisen tuki toiselle on erityislaatuista”
Promootiopäällikkö Noora Kärki uskoo, että naisten on helppo tukea toisiaan, koska he kohtaavat elämässä samanlaisia asioita. Hän kehottaa kaikkia luottamaan intuitioon.
”Olen vahvasti toiminut aina elämässäni intuition voimalla. Yritän kuunnella sisäistä ääntäni, ja työssäni promootiopäällikkönä kannustan artisteja siihen myös. Sisäinen ääni on kuitenkin lopulta aina oikeassa.
On vanhanaikainen ajatus, että levy-yhtiössä keksittäisiin täysin tyhjästä imagoja tai brändejä. En ole ikinä törmännyt sellaiseen urani aikana. Ennen kaikkea tuemme artistin visiota.
Aina myös puhutaan levy-yhtiön sedistä. Meitä on Warnerilla promoottoreina viisi naista ja yksi mies.
Työssäni tsemppaan muita naisia. Minusta naisen tuki naiselle on erityislaatuinen asia, koska kohtaamme elämässä ja yhteiskunnassa samankaltaisia asioita.
Alkusyksystä työpöydälläni on ollut esimerkiksi Behmin uusi levy.
Artistikokoonpanooni kuuluu 16 artistia. Hoidan heidän viestintäänsä ja markkinointiaan.
Olen mukana kaikessa, mikä artisteista näkyy ulospäin: sovin haastatteluja, suunnittelen visuaalisia kokonaisuuksia, mainoksia ja sosiaalista mediaa ja mietin vaikkapa biisilistan rakentumista.
Alkusyksystä työpöydälläni on ollut esimerkiksi Behmin uusi levy. Olen järjestänyt albumin ennakkokuuntelutilaisuutta ja musiikkivideon tekemistä sekä organisoin haastatteluita. Juuri nyt odotan ohjaajalta videon käsikirjoitusta. Behm tekee päätökset, mutta minä tuen häntä.
Olen myös järjestellyt Elämä lapselle -konserttia, jossa Behm ja Sanni esiintyivät. Mietimme esitettävät biisit, visuaalisen maailman ja valot. Buukkasin meikkaajan ja kampaajan, aikataulutin päivän ja varmistin, että kaikki on mietitty.
Olen ollut alalla 7 vuotta. Opiskelin Haaga-Heliassa johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmassa. Media- ja kulttuuriala kiinnosti minua vahvasti, joten hain harjoitteluun PME Recordsille, joka on JVG:n perustama levy-yhtiö. Tein assistentin töitä, kunnes minulta kysyttiin, kiinnostaisivatko minua pr-työt. Viitisen vuotta sitten siirryin Warnerille.
Tulin alalle ilman kontakteja, joten olen joutunut raivaaman tieni, tutustumaan ihmisiin ja pitämään ääntä itsestäni. On tärkeä olla ylpeä saavutuksistaan.
Tehtäväni on suojella artistia siten, että hänellä on tilaa ja uskallusta kuunnella sisintään.
promootiopäällikön tärkein tehtävä on ymmärtää artistin visiota ja näkemyksiä, ja tukea niitä. On tärkeää sanoa mielipiteensä, mutta vielä tärkeämpää on ymmärtää artisteja. Kyseessä on kuitenkin artistin elämä ja ura.
Kun luottamus rakentuu, sitä täytyy vaalia. Tietysti tehtäväni on raamittaa, jos asiat lähtevät rönsyilemään, mutta suunnan ydin tulee artistilta.
Musiikki on taidetta, ja se koskettaa eniten, kun se on aitoa. Siksi tehtäväni on suojella artistia siten, että hänellä on tilaa ja uskallusta kuunnella sisintään. Somessa artistit esimerkiksi näkevät koko ajan, mitä muut tekevät, joten omaan juttuunsa pitää luottaa.
Ihmistuntemus on tässä työssä tärkeää. Vaikka artisteista tulee läheisiä, meillä on ensisijaisesti työsuhde. Emme me täällä kuuntele minun taideteoksiani.
Lisäksi on osattava pitchata. On meidän tehtävämme saada esimerkiksi Spotify ja radiot innostumaan biiseistä. Myyntipuheet ovat tietysti erilaisia riippuen siitä, onko kyseessä iso vai nouseva artisti.
Vastikään Behmin musiikkivideota suunnitellessa ajattelin, että wau, tästä tulee niin hieno. Isoimmat hyvän olon tunteet saan, kun kuulen esimerkiksi jonkun upean biisin. Että ei vitsit, pääsen työssäni ensimmäisten joukossa kuulemaan näitä biisejä. Musiikki on lopulta tämän työn ydin.”

Juttu on julkaistu Trendissä 9/2023.