Profiili ja asetukset
Näytä Profiili
Nimesi ja kuvasi näkyvät muille osallistuessasi tapahtumiin ja keskusteluihin.
Omat jutut
Omat tapahtumat
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Luksuslaukut

Käytetyistä luksuslaukuista tuli ilmiö – Hanne kertoo, mikä sai hänet hankkimaan yli 40 käsilaukkua

Hanne Niemi on hankkinut itselleen kymmeniä merkkilaukkuja ja kiinnostunut nyt etenkin käytettyjen laukkujen löytämisestä. Miksi second hand -merkkilaukkujen kauppa innostaa yhä useampia?

28.3.2024 Trendi

Hanne Niemi istui kumppaninsa kanssa hollantilaisessa kahvilassa. Koronarajoitukset oli hiljattain purettu, ja ympärillä leijui kahvin ja tulppaanien tuoksu.

Pian seuraan liittyi vieras nainen. Hanne muistaa, että nainen oli mukava, mutta erityisesti hän piti siitä, mitä naisella oli mukanaan. Musta, keskikokoinen, käytetty Chanelin lampaannahkainen laukku.

Se oli matkan syy.

Jo joitakin viikkoja aiemmin Hanne oli ollut yhteydessä ylellisten, käytettyjen tavaroiden kauppiaaseen. He olivat sopineet, että Hanne tulisi Hollantiin ostamaan yhden halutuimmista merkkilaukuista henkilökohtaisesti.

Ensimmäisen Chanel-laukun ostaminen oli suuri hetki.

”En tiedä, joutuiko se siitä, että oli aurinkoinen päivä ja kiva fiilis ja että olimme pandemiasulun jälkeen vaihtaneet maisemaa kumppanini kanssa. Vai oliko kyse todella siitä, että minulla oli viimein laukku käsissäni? Hetki oli kuitenkin mieleenpainuva”, hän kertoo.

Hanne alkoi keräillä luksuslaukkuja yli 10 vuotta sitten. Silloin hän sai ensimmäisen laukun lahjaksi. Nyt hänellä on nelisenkymmentä käsilaukkua ja lisäksi reppuja ja matkalaukkuja.

”Yksi laukku riittäisi varmasti, jos ajattelisi vain laukun käyttämistä. Mutta keräilijänä ajattelen, ettei kokoelma ole vielä valmis.”

Aluksi Hanne osti laukkuja uusina, mutta pandemia-aikana hän kiinnostui käytetyistä laukuista.

”Rajoitusten takia kaupat olivat kiinni, ja silloin huomasin, että laukkuja pystyi hankkimaan käytettynäkin”, hän kertoo.

Käytettyjen laukkujen ostamiseen kannusti myös toinen syy.

”Olen kiinnostunut erityisesti laukuista, jotka eivät ole enää tuotannossa. Ne tuntuvat ainutlaatuisimmilta, eikä samanlaisia tule vastaan kadulla jatkuvasti.”

Miksi ostaa käytetty laukku, kun voisi ostaa uuden?

Käytettyjen luksuslaukkujen ostamisesta on tullut ilmiö, ja ostopaikkoja tulee koko ajan lisää. On syntynyt kivijalka- ja verkkokauppoja, jotka myyvät vain second hand -merkkilaukkuja. Osa kaupoista keskittyy myymään laukkuja edullisesti, toiset satsaavat harvinaisiin laukkuihin.

Jotkin luksusbrändit haluavat olla mukana omien laukkujensa second hand -kaupassa.

Ilmiö ei sinänsä ole uusi. Ylellisyystavaroille on ollut jo vuosikymmeniä kysyntää käytettynä. Mutta sosiaalinen media ja verkkokauppa-alustat ovat tehneet siitä helppoa ja houkuttelevaa. Ne ovat saaneet ostajiksi myös he, joille perinteiset huutokaupat tuntuvat vierailta ja luksuslaukun saaminen parilla klikkauksella tuntui miellyttävämmältä.

Kun tulevaisuus tuntuu epävarmalta, entistä useampi hakee elämäänsä jännitystä luksustavaroiden metsästyksestä tai kokee merkkilaukun turvallisena sijoituksena.

Muodin ja markkinoinnin tutkimuksen dosentti Linda Turunen kertoo, että moni käytetyn laukun ostajista ei välttämättä ostaisi uutta laukkua ollenkaan. Osa etsii vain ainutlaatuisia, patinoituneita aarteita.

Jotta käytettyjä luksuslaukkuja olisi myynnissä, on hyvä puhua ensin niistä, jotka ostavat laukkunsa uutena – ja sitten päättävät luopua niistä.

”Ensin tarvitaan ihmiset, jotka haluavat ostaa uuden laukun. Heille on usein tärkeää ylelliset kokemukset – ja niitä on tarjolla luksusliikkeissä. Esimerkiksi menemällä Chanelin tai Louis Vuittonin liikkeeseen pääsee upeisiin, ylellisiin tiloihin ja saa eksklusiivista, henkilökohtaista palvelua. Usein uuden laukun ostajat nauttivat ostoprosessin ylellisyydestä. Laukku on muisto siitä kokemuksesta”, Turunen kuvailee.

Myöhemmin osa uuden laukun ostajista toteaa, että haluaa luopua laukusta. Syyt voivat olla moninaiset. Laukkua ei tulekaan käytettyä, sen säilyttämiselle ei ole tilaa tai laukku ei enää ilahduta niin kuin ennen. Laukkuun saattaa liittyä muistoja, joista haluaa päästää irti.

Osalle syy laukun myymiselle voi olla taloudellinen: rahaa tarvitaan muuhun elämiseen tai laukusta tulleilla rahoilla ostetaan uusi laukku. Osaa houkuttelee kaupankäynti ja laukusta käytävät myyntineuvottelut.

Niin alkaa syntyä käytettyjä luksuslaukkujen markkina.

”Second hand -luksuslaukkujen ostajatkin pitävät ylellisyydestä, mutta eivät kaipaa laukkukaupan tarjoamaa ylellistä ostohetkeä. Sen sijaan ylellisyyden tuntu voi tulla esimerkiksi laukun käyttämisestä tai siitä, miten laukun myyjä myy tuotetta”, Turunen kertoo.

”Osa ostajista taas haluaa jonkin tietyn laukun ja se voi olla helpompaa hankkia käytettynä. Nämä ostajat saattavat nauttia laukun etsinnän tuomasta jännityksestä.”

”En tee ostopäätöstä kevyesti. Laukun hintaan ja aitouteen liittyy niin paljon riskejä. Tutkin aina tarkkaan hintaa ja kuntoa ja varmistan, etten vahingossa osta kopioita.”

Motivoivatko ympäristösyyt ostamaan käytetyn luksuslaukun?

”Osalle tämä on yksi tärkeä kriteeri: käytetyn tavaran ostaminen on kuluttamista kestävämmällä tavalla. Se on silti harvoin ainoa syy ostolle - enemmänkin se on tapa perustella ostosta jälkeenpäin itselle tai muille”, Turunen kertoo.

Kun Turunen tutki suomalaisia second hand -tuotteiden ostajia, hän havaitsi, että monet heistä ovat järkiostajia.

Myös Hanne kertoo olevansa tällainen.

”En tee ostopäätöstä kevyesti. Laukun hintaan ja aitouteen liittyy niin paljon riskejä. Tutkin aina tarkkaan hintaa ja kuntoa ja varmistan, etten vahingossa osta kopioita”, hän sanoo.

”Arvioin, kohoaako laukun hinta ajan myötä. Tarkistan esimerkiksi tuotantovuoden ja käyttöajan ja arvioin, kuinka kauan laukkua voi vielä käyttää. En tee heräteostoksia vaan saatan harkita asiaa kuukausia, jopa vuosia.”

Miksi second hand -laukku voi maksaa käytettynä enemmän kuin uutena?

Löysin merkkilaukun pilkkahinnalla -tarinoita jokainen on varmasti kuullut. Mutta se ei ole koko totuus second hand -laukkujen hinnoista. Joskus käytetty laukku voi olla kalliimpi kuin uusi.

”Hintoihin vaikuttaa se, mitä tapahtuu ensimarkkinoilla eli uusien laukkujen markkinoilla. Kun luksusyritykset nostavat hintojaan, on seuraukset nähtävissä käytettyjen tuotteiden markkinoilla”, Turunen kertoo.

Tietyt harvinaisuudet, kuten laukut, joita on tehty vain rajoitettu erä tai jotka ovat jo poistuneet tuotannosta, saattavat olla kalliimpia käytettynä kuin alun perin kaupassa.

Harvinaisuus pitää hinnan korkeana. Kun esimerkiksi Céline ilmoitti poistavansa heittomerkin logostaan, lisääntyi vanhalla logolla komeilevien laukkujen tarjonta ja hinta kohosi second hand -markkinalla yhdessä yössä.

Monet merkit tunnetaan ostorajoituksistaan ja siitä, miten laukun saadakseen pitää ensin päästä ostajien listalle.

Ostaakseen Hermesin Birkin-laukun, ei voi kävellä kauppaan ostamaan sitä. Ensin pitää luoda hyvä asiakassuhde merkin kanssa ja odottaa, että tarjotaan mahdollisuutta ostaa laukku. Siksi laukun hinta voi olla käytettynäkin hyvin kallis – joku toinen on tehnyt ison työn saadakseen laukun.

Kiinnostavaa on eteläkorealainen open run -ilmiö: kun tavaratalot myyvät vaikeasti saatavia laukkuja ilman ostorajoituksia, kaupan eteen kertyy jono jo aamuyöstä. Nopeimmin luksustuotteen käsiinsä saava voi ostaa sen.

Ilmiö on synnyttänyt uuden ammattikunnan nimeltä ammattijonottajat. He tavoittelevat etenkin Chanel-laukkuja myydäkseen ne kalliimmalla eteenpäin.

Millainen on second hand -laukun tarina?

Osaa second hand -laukkujen ostajista kiehtoo tarina laukun takana. Kuka sen osti, missä sitä on pidetty? Tarinat tekevät laukusta persoonallisemman, jolloin siihen voi kehittyä selkeämpi tunneside.

Linda Turunen kertoo, että osa ostajista etsiikin käsilaukkuja, joista on nähtävissä se, miten ne ovat ajassa patinoituneet.

”Se on pieni tapa viestiä muille laukkukerääjille, että tuntee laukkujen taustoja ja on todellinen harrastaja.”

Esimerkiksi Chanel Flap Bag 2.55 -laukun pulleus ja jämäkkyys saattavat viestiä siitä, että laukku on 90-luvulta. Toiset huomaavat helposti Louis Vuittonin laukkujen patinoituneet nahkaosat.

Turunen kuuluu niihin laukkuharrastajiin, joille laukun menneisyys on tärkeä.

”Haluan tuotteen, joka on nähnyt maailmaa. Ostin esimerkiksi Chanelin laukkuni keräilijäkuntoisena, mikä tarkoittaa, että joku omisti sen ennen, mutta ei koskaan käyttänyt sitä.”

”Asuin tuolloin Pariisissa ja kuulin laukun tarinan käytettyjen laukkujen kaupan myyjältä. Laukku oli ostona arvokas, mutta sen merkitys on minulle iso. Se muistuttaa minua edelleen elämästäni Pariisissa.”

Onko käytetyn luksuslaukun ostaminen sijoitus?

Luksuslaukuista on tapana puhua sijoituksina, mutta Turunen sanoo, etteivät kaikki laukut ole sellaisia.

”Kuluttajat ja markkinat määrittelevät, mitkä laukut voi myydä ostohintaa kalliimmalla tulevaisuudessa. Kaikista laukuista ei tule klassikoita.”

Hän kertoo, että jos ajattelee laukkuostoksia sijoituksina, on syytä ymmärtää niin markkinoita kuin brändejä syvällisesti. Silloin voi ennustaa, mikä muuttuu rahaa tuovaksi klassikoksi.

”Laukku voi ajatella sijoituksena myös siitä näkökulmasta, että se kestää käyttöä vuosikausia.”

Hanne Niemi on tutkinut laukkujen sijoituspotentiaalia ja pohtii sitä ostaessaan uusia laukkuja.

”Sijoitan muilla tavoilla: minulla on säästötili, osakkeita ja rahastoja. Mutta tämä on harrastus, joka tarjoaa sijoitusmahdollisuuden. Olen tutkinut tätä aihetta monta vuotta ja ymmärrän markkinat.”

Osa käytettyjen luksuslaukkujen ostajista on keräilijöitä, jotka ostavat laukkuja, mutta eivät käytä niitä. Laukun arvo syntyy kauniin esineen omistamisesta ja kokoelman kasvattamisesta. Osa ei myy laukkujaan koskaan, osaa taas kiinnostaa myyminenkin.

Hanne sanoo olevansa näistä molempia. Mitä hän aikoo tehdä laukkukokoelmallaan?

”En käytä kaikkia laukkuja arkena, vaan minulla on joitakin laukkuja odottamassa erityisiä tilaisuuksia. Säilytän niitä laatikoissa. Olisi hauskaa löytää tapa laittaa kaikki laukut esille, mutta toistaiseksi laatikot ovat varastohuoneessa turvassa.”

Hanne sanoo, että laukkujen käyttäminen arjessa ei aina tunnu hyvältä.

”Työskentelen sosiaalialalla ja joskus tuntuu sopimattomalta käyttää luksustuotteita arjessa. Mutta olen tehnyt vuosikymmeniä paljon töitä ja tämä on minun päätökseni, miten haluan käyttää rahojani.”

”Minulla on 10-vuotias tytär, joka rakastaisi käyttää laukkujani, vaikka hän on vielä liian nuori. Olen jo kertonut hänelle, että eräänä päivänä hänellä on hieno kokoelma äidiltään.”

Toimi näin, kun etsit merkkilaukkua käytettynä

  • Varaudu tekemään selvitystyötä ja etsimään laukkua pitkään. Mallista, merkistä ja tuotantovuodesta riippuen hinnat voivat vaihdella muutamasta sadasta useisiin tuhansiin.
  • Mieti, mistä ostat. Verkkokaupoista voi löytää hyviä tarjouksia, mutta tutki, löytyykö laukuista riittävät hyvät kuvat sekä tiedot. Kivijalkakaupassa pystyy tarkistamaan laukun kunnon itse.
  • Selvitä laukun aitous, sillä väärennöksiä on myynnissä. Jos myyjällä on kaksinkertainen aitoustodistus, se on jo varma merkki, ettei laukku ole väärennös. Tämä tarkoittaa, että ensimmäisen tarkastuksen on tehnyt asiantuntija ja toisen todistuksen esimerkiksi tekoälyohjelmisto, kuten Entrupy.
  • Tarkista, että mukana ovat sovitut osat, kun olet saanut laukun haltuusi. Jos laukun mukana tulee aiemmat ostokuitit, aitoustodistus, pölypussi ja alkuperäinen laatikko, laukun jälleenmyyntiarvo voi olla parempi.
  • Harkitse vakuutuksen ottamista, jos aiot kerätä laukkuja. Moni keräilijä päätyy vakuuttamaan laukkukokoelmansa.

Jutun taustaksi on haastateltu helsinkiläisten Loved Bags ja Hetzukoto-liikkeiden pitäjiä.

Työryhmä
Käännös juttu on suomennettu englannista tekoälyn avulla
Editointi Mari Karsikas
Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Pysy mukana!

Tilaa uutiskirjeemme tästä. Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt