Terveys

Neljä oivallusta – näin onnistut pysyvässä elämänmuutoksessa

Vältä muutoksen sudenkuopat ja tee elämäsi käännös tietoisesti. Haasta itsesi pohtimaan nykytilannetta ja unelmien tavoitetta, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet onnistua.

Haluatko tehdä muutoksia hyvinvointiisi? Tuntuuko siltä, että viimeinen hetki elämäntaparemonttiin on juuri nyt käsillä? Muutosprosessit eivät ole helppoja. Ennen kuin tavoitteesta tulee uusi tapa, on hyvä tunnistaa omat sudenkuopat, jotka saattavat olla muutoksen esteenä.

1. Älä vertaile

Vältä vertaamasta itseäsi muihin. Esimerkiksi omat liikkumiseen liittyvät tavoitteet, teot ja toiveet saattavat tuntua mitättömiltä, jos vertailukohteena on urheilulliselta näyttävä ystävä, jolta tuntuu onnistuvan kaikki.

Tarkkaile myös piintyneitä tapojasi. Aloita vaikkapa siitä, mitä keräät ostoskärryysi. Onko siellä joka kerta samat tutut tuotteet?

2. Tunnista mielesi mallit

Pysyvään muutokseen voi päästä käsiksi opettelemalla havainnoimaan omia ajatuksia. Mielen taidot ovat kykyä havaita, tunnistaa ja tiedostaa omia ajatuksia, tunteita ja kehon  tuntemuksia. Siihen liittyy myös kyky olla läsnä ja tietoisena hetkessä sekä hyväksyä myös epämiellyttäviä tuntemuksia ja reaktioita.

Mitä paremmin tunnistat mielesi mallit ja toiminnot, sitä paremmin pystyt tunnistamaan automaattiseksi tulleet tavat. Jos et huomaa, mitä pitäisi muuttaa, pysyvästä muutoksesta on turha haaveilla.

3. Sitoudu uuteen

Jos tavoitteesi on vaikkapa haitallisen stressin vähentäminen seuraavan puolen vuoden aikana, pohdi kykyäsi sitoutua. Huomioi, onko tavoite tasapainossa sinulle tärkeiden asioiden kanssa, onko ylipäätään mahdollista saavuttaa tavoite juuri nyt ja viekö tavoite kohti toivottua tulosta.

Joskus houkuttelevalta tuntuva tavoite voi vaatia muokkausta.

4. Jousta ja uudistu

Jäykät ja arjessa kankeat tavoitteet tuottavat harvoin tulosta. Pysyvä muutos syntyy sisältäpäin. Jos muutokseen ei liity henkilökohtaisesti jotain tärkeää tai se ei kytkeydy tärkeisiin arvoihin, lopputulos ei ole toivottu.

On hyvä muistaa, että takapakit kuuluvat muutokseen. Tarvitset myös armollisuutta itseäsi kohtaan.

Lähde: Anu Kangasniemi, Tavoitteesta tavaksi (Kirjapaja).

Kuvitus: Anu Ikävalko

Juttu on julkaistu Eevassa 10/2017.


Huomioithan, että kaikki lehtitilauksiin liittyvät asiat hoituvat vain www.a-lehdet.fi/asiakaspalvelu
kautta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@a-lehdet.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Edellinen artikkeliSeuraava artikkeli