Terveys

Lääke muistisairauksien ehkäisyyn voikin löytyä lautaseltasi

Vähärasvainen ruokavalio ei tarkoita automaattisesti terveellistä elämäntapaa. Muistisairauksia voi torjua syömällä hyviä rasvoja.

Osaatko suojata muistiasi syömällä? Sillä, mitä suuhusi pistät, on helppo vaikuttaa aivoihisi, vireystilaasi ja mielialaasi joka päivä.

”Muistisairauksien kehittymisellä on osittain samat riskitekijät kuin sydän- ja verisuonisairauksillakin”, kertoo ravitsemustieteilijä, filosofian tohtori Satu Jyväkorpi.

”Riskitekijöitä ovat muun muassa korkea verenpaine, vyötärölihavuus ja tyypin 2 diabetes. Runsas tyydyttyneen rasvan käyttö voi ahtauttaa verisuonia aivoissa, mistä voi seurata veritulppia ja aivoinfarkteja. Ne voivat aiheuttaa verisuoniperäisen muistisairauden”, Jyväkorpi sanoo.

Rasvan laatu on aivojen kannalta olennaisempaa kuin vähärasvaisuus. Hyvälaatuiset rasvat, etenkin kalan sisältämät, suojaavat aivoja. Omega-3-rasvahapot lisäävät aivojen solukalvojen joustavuutta, jolloin niiden kyky välittää signaaleja vahvistuu.

”Kalaöljykapseleilla ei ole todettu yhtä hyvää vaikutusta kuin kalan syömisellä. Lievästä muistihäiriöstä kärsivää kapselit voivat silti hyödyttää.”

Eniten hyötyä Välimeren ruokavaliosta

Kasvisten, hedelmien ja marjojen syöminen antaa suojaa lähes kaikilta kroonisilta sairauksilta, myös muistisairauksilta.

”Myös kahvilla, teellä ja tummalla suklaalla kohtuullisesti käytettynä voi olla aivoja suojaava vaikutus niiden sisältämien flavonoidien ansiosta. Välipalaksi sopivat marjat ja pähkinät”, sanoo Satu Jyväkorpi.

Yksittäisillä ruoka-aineilla ei kuitenkaan ole niin suurta merkitystä kuin ruokavalion kokonaisuudella. Parhaaksi muistin kannalta on todettu niin sanottu Välimeren ruokavalio. Se sisältää runsaasti vihanneksia, hedelmiä, palkokasveja, oliiviöljyä, kalaa, täysjyväviljaa ja vain pienen määrän alkoholia. Punaista lihaa siinä on vähän.

”Välimeren ruokavaliota voi soveltaa meidän oloihimme valitsemalla kotimaisia täysjyväviljoja, kasviksia ja marjoja”, Satu Jyväkorpi sanoo.

Lue lisää: Satu Jyväkorpi, Hyvää aivoille – Ravinto, muisti & mieliala (Kirjapaja).

Kuva: Fotolia

Juttu on julkaistu Eevan numerossa 10/2017.

Muistin kannalta tärkeintä on ruokavalion kokonaisuus.

Huomioithan, että kaikki lehtitilauksiin liittyvät asiat hoituvat vain www.a-lehdet.fi/asiakaspalvelu
kautta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@a-lehdet.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Edellinen artikkeliSeuraava artikkeli