Kauneus ja Terveys

Peto on (taas) irti

Peto on (taas) irti
Kiljutko läheisillesi väsyneenä? Shoppailetko kun ahdistaa? Jos itsehillintä pettää toistuvasti, kuuntele itseäsi.
Teksti |
Kuvat |
Julkaistu: 4.9.2018

Lukijat kertovat

Raivarit parkkihallissa

"Minulla keittää yli, kun elämässäni on liian monta rautaa tulessa. On hoidettavana lasten kerho- ja kouluasioita, on kitkaa parisuhteessa ja töissä stressiä. Tiuskin, haastan riitaa ja nipotan väärään paikkaan jätetyistä kahvikupeista tai lasten sekaisesta työpöydästä. Olen luonteeltani kärsimätön. Kun en voi hallita omaa sisäistä maailmaani, yritän kontrolloida ympäristöäni. Saatan raivota jopa tuntemattomille, jos asiat eivät mene niin kuin olen suunnitellut. Olen muun muassa kiroillut ja huutanut parkkitalon asiakaspalvelijalle, koska luottokorttini ei toiminut."

Sanna

Tuhlailu kaduttaa

"Itsehillintäni pettää, kun haluan palkita itseni rankan työpäivän jälkeen. Herkut ja shoppailu piristävät. Teen heräteostoksia netissä: hankin vaatteita ja sisustusesineitä. Ostoksista syntyy nopea huuma, mutta jälkeenpäin kaduttaa. Piilottelen vaatekomeroon ostamiani vaatteita, sisustusesineitä, milloin mitäkin. Väitän uusien vaatteiden olevan vanhoja tai alennusmyynnistä ostettuja. Mieheni pyörtyisi, jos näkisi osamaksufirmojen kuukausimaksut. Lupaan aina itselleni, että nyt loppuu lohtusyöminen ja tuhlailu. Niin ei kuitenkaan tapahdu vaan retkahdan aina uudestaan. Siitä tulee syyllinen ja paha olo."

Saara

Asiantuntija vastaa

Kun hermot menevät tai herkuttelu lähtee lapasesta, taustalla on aina todellinen paha olo ja paine. Älä siis turhaan soimaa itseäsi vaan tutki oloasi.

– Kun itsehillintä pettää, on hyvä suhtautua itseensä lempeästi ja uteliaasti ja kysyä, mikä on hätänä, hahmoterapeutti Virve Larimo sanoo.

Usein syynä on kuormittava elämäntilanne, kiire tai stressi. Ahdistuneisuus ja levottomuus saattavat purkautua paitsi raivona myös mielihyvähakuisena käytöksenä. Herkuttelulla tai lohtushoppailulla voi yrittää paeta ikäviä ja pelottavia tunteita.

Suklaa, uusi mekko tai raivarit eivät kuitenkaan auta. Ne eivät vastaa sisimmän kaipuuseen. Pintaan nousseet tunteet on syytä ottaa todesta, Virve Larimo sanoo. Mistä aggressio, väsymys tai piristyksen tai lohdun tarve kertoo?

Seuraavalla kerralla kysy itseltäsi, mitä oikeasti tarvitset. Voitko antaa sitä itsellesi jollain muulla tavalla?

Jos purkaa jatkuvasti pahaa oloaan raivoamalla muille, Larimo kehottaa miettimään, mikä tunne raivon alla on.

– Pelkäätkö jotain, esimerkiksi kontrollin menettämistä, kun kaikki ei mene niin kuin haluat? Saattaa olla, että vaadit itseltäsi ja toisilta ihmisiltä liikaa.

Toistuva itsehillinnän menettäminen viestii epätasapainosta ja ylikuormituksesta. Silloin kannattaa rauhassa pysähtyä ja pohtia, mistä tilanne johtuu.

– Pysähtyminen ei ole välttämättä helppoa, sillä pintaan nousee usein hankalia tunteita. Silti vain hiljaisuudessa voi kuulla itseään.

Joskus on hyvä suunnitella uusiksi arjen aikataulut ja raivata omaa aikaa. Samalla kannattaa kysyä itseltään, elääkö omien arvojensa mukaista elämää.

– Kannattaa miettiä, mihin toivoo muutosta, että elämä olisi enemmän omannäköistä. Liika on aina liikaa. Mikä jää, mikä menee pois?

Syvempien tunteiden ja tarpeiden tunnistaminen ei ole aina helppoa. Pinnan palaminen ja mielihyvähakuinen käytös kutsuvat tutustumaan itseen paremmin.

– Jos ei tunnista syviä tunteitaan, ei voi tietää, mitä oikeasti tarvitsee, Larimo sanoo.

Usein ihminen kaipaa pohjimmiltaan lepoa, läheisyyttä, turvaa, rakkautta ja hyväksytyksi tulemista eikä suinkaan keksejä, uusia kenkiä tai farkkuja. Ahdistavien tunteiden taustalla on usein pelkoa tai turvattomuutta, joiden juuret voivat olla varhaislapsuudessa saakka.

– Joskus on viisasta selvittää terapeutin kanssa, mistä omassa käyttäytymisessä on perimmiltään kyse. Jo muutama tapaaminen saattaa riittää avaamaan asiaa.

Virve Larimo

Pysähdy ja kuuntele

Laske kymmeneen ja lähde luontoon.

  1. Hengittele. Laske kymmeneen tai sataan. Hengitä sisään ja ulos. Kuuntele hengitystäsi. Älä tee muuta.
  2. Tarkkaile mieltäsi. Huomaa, mitä tunnet. Millaisia ajatuksia tunteesi herättävät, mitä sinun tekisi mieli tehdä? Keskity hengittämiseen.
  3. Kuuntele kehoasi. Huomaa kehoaistimukset (jännittyneet hartiat, nipistely vatsassa tai kiihtynyt pulssi). Ole pari minuuttia hiljaa ja aisti kehotuntemuksia. Huomaa kehon ja mielen yhteys.
  4. Harjoittele. Opettele rauhoittamaan itsesi. Mene mindfulness- tai joogakurssille. Liiku luonnossa.

Kommentoi +