Kauneus ja Terveys

Oletko sinäkin perfektionismiin ja ylihuolellisuuteen taipuvainen? Lue viisiä vinkkiä, miten suorittamisesta pääsee eroon

Oletko sinäkin perfektionismiin ja ylihuolellisuuteen taipuvainen? Lue viisiä vinkkiä, miten suorittamisesta pääsee eroon
Kun kyseenalaistat sisäisiä sääntöjä ja opettelet hyödyttömänä olemista, treenaat myös kierroksilla käyvän kehon ja mielen tasaamista. Lue psykoterapeutti Emilia Kujalan vinkit suorittamisesta irtipäästämiseen!
Teksti |
Kuvat |
Julkaistu: 8.6.2022

1. Tee melkein parhaasi

Meillä on tapana sanoa ”tee parhaasi, se riittää”, mutta parhaaseen pyrkiminen on itse asiassa kova ­vaatimus.

On tilanteita, joissa kannattaakin tehdä parhaansa, kuten työhaastattelu tai isosta työdiilistä neuvotteleminen, mutta on myös tilanteita, joissa riittää, kun suoriutuu 80- tai 50-prosenttisesti.

Jos olet perfektionismiin ja ylihuolellisuuteen taipuvainen, mieti, mitkä ovat asioita, joissa voisit olla huolimattomampi.

Kokeile lähettää työsähköposti ilman, että tarkistat sitä sanatarkasti. Tai sovi itsesi kanssa, kauanko työtehtävän tekeminen saa kestää, äläkä jää viilaamaan sitä pidempään.

Laita päälle vaikka ajastin, joka ilmoittaa, kun olet käyttänyt tarpeeksi aikaa yhden asian tekemiseen.

2. Altistu keskeneräisyydelle

Jos harrastat to do -listoja, joista suoritat kaikki tehtävät, siirrä jatkossa yksi tehtävistä seuraavaan päivään. Näin ­harjoittelet sietämään keskeneräisyyttä.

Jos sinulla on tapana laittaa tiskit koneeseen, kerätä pyykit ja pyyhkiä pöydät sekä keittiön tasot ­murusista ennen kuin voit levätä, jätä jokin näistä asioista tekemättä.

3. Valitse milloin suoritat

Suorittaminen on monelle selviytymiskeino eikä siitä välttämättä opi pois, mutta sen kanssa voi oppia elämään.

Tärkeää on muuttaa valtasuhdetta: sinä ohjaat suorittajaluonnettasi ja opit tunnistamaan tilanteet, joissa suorittamisesta on hyötyä.

Hyvää suoriutumista on se, että saa työtehtävät ajallaan valmiiksi, huonoa se, että suorittaminen yleistyy kaikkien elämänalueiden toimintamalliksi.

4. Kyseenalaista sääntösi

Jos elämääsi ohjaavat monet erilaiset säännöt ja pakot, kyseenalaista niitä. Voit tarkkailla sisäisiä sääntöjäsi kiinnittämällä huomiota siihen, miten usein sanot tai ajattelet: minun pitää. Kun mieli käskyttää sinua, kysy haluatko tehdä kyseisen asian. Lähdetkö lenkille, koska sinun pitää vai siksi, että haluat?

5. Ole hyödytön

Haasta itseäsi kokeilemaan, miltä hyödyttömyys tuntuu. Moni ­toimeliaisuuteen taipuvainen ei osaa vain olla, ja jos sitä joskus yrittääkin, mieleen pompahtaa heti jokin asia, jonka voisi hoitaa pois alta.

Tee asioita, joilla ei ole tavoitteita. Esimerkiksi näin: Makaa lattialla ja hengitä. Älä yritä hengittää minkään hengitysharjoituksen mukaisesti, älä yritä edes rentoutua, makaa vain. Tai harrasta jotain, mistä ei ole ammatillista tai itsesi kehittämiseen liittyvää hyötyä. Katso telkkarista hömppää tai lue jotain hyödytöntä.

Lähde: psykoterapeutti Emilia Kujala ja hänen kirjoittamansa kirja Suorittajan mieli (Otava 2022)

Kommentoi +