5 syytä, miksi kannattaa pyöräillä
Fillarikausi
5 syytä, miksi kannattaa pyöräillä
Vanhempi tutkija Minna Aittasalo UKK-instituutista kertoo, miksi kannattaa hypätä polkupyörän selkään.
Teksti

Kuvat

Julkaistu 21.5.2023
Kauneus ja Terveys

1. Se sopii erikuntoisille

Pyörän selässä liikunnan kuormitustasoa on helppoa säädellä oman kunnon mukaan. Voi ajaa hitaasti ja rauhallisella tempolla tai nopeasti ja kovaa. Voi myös valita kunnon tai tavoitteen mukaan joko mäkisen tai tasaisen reitin.

2. Se ei kuormita kukkaroa tai ympäristöä

Käytetyn pyörän voi saada muutamilla kympeillä, eikä rahaa kulu polttoaineeseen tai matkalippuihin. Kun valitsee kulkupeliksi pyörän auton tai bussin sijasta, pienentää omaa hiilijalanjälkeään. Samalla siirtää mallin pyörällä kulkemisesta lähipiirin lapsille ja nuorille.

3. Se säästää aikaa

Jos kulkee pyörällä paikasta toiseen, tulee liikuttua kuin huomaamatta, eikä tarvitse työpäivän jälkeen lähteä niin usein enää liikkumaan. Pyöräilystä voi tehdä helposti myös koko perheen harrastuksen: ­silloin saa samalla kertaa liikuntaa ja perheaikaa.

4. Se on tehokasta

Polkeminen kuormittaa alaraajojen isoja lihasryhmiä kuten reisiä. Siksi melko alhaisellakin ajonopeudella kestävyyskunto paranee ja sokeri­aineenvaihdunta paranee. Lisäksi pyöräily kasvattaa jalkojen lihasvoimaa. Pitkän lenkin jälkeen on hyvä venytellä etureisien ja pakaroiden lisäksi rintalihakset, jotka ­kumara ajoasento voi saada jumahtamaan.

5. Se sopii nivelkipuiselle

Pyöräily on nivelystävällinen tapa liikkua. Erityisen hyvä liikuntamuoto se on polvikivuista kärsiville. Pyöräilyssä niveliin ei kohdistus kuormittavia iskuja, joita tulee juostessa ja reippaassa kävelyssäkin.

Juttu on ilmestynyt aiemmin Kauneus ja Terveys -lehdessä 05/2023.

Kommentoi +